Karin Bloemen & Old School Band
Karin Bloemen, Marnix Busstra, Norbert Sollewijn Gelpke, Mark Stoop, Eric van de Bove
De samenwerking tussen gitarist en componist Marnix Busstra en bassist Norbert Sollewijn Gelpke voert terug tot de kleuterschool! Samen deden ze de nodige bandervaring op, wat resulteerde in de Marnix Busstra’s Old School Band.
Drummer Mark Stoop en toetsenist Eric van de Bovenkamp zijn de perfecte aanvulling en Busstra heeft het repertoire dan ook speciaal voor zijn jazzkwartet geschreven.
Tijdens dit optreden is er voor ieder van hen ruimte te soleren, en dit levert een heel aangenaam concert op!
Jazz bulletin, september 2019
TEKST TON OUWEHAND
Lesje nederigheid van Ella
Ton Ouwehand spreekt met mensen die meer met jazz hebben dan je zou denken
Natuurlijk, als je 27 jaar getrouwd bent met een jazzmuzikant kun je op z’n minst jazzaffiniteit verwachten. Maar cabaretière en theaterdiva Karin Bloemen (59) hield al van jazz ver voor ze gitarist Marnix Busstra leerde kennen. Ze ging naar North Sea in Den Haag om de grote namen te zien optreden. Miles Davis in 1983.
Op de middelbare school leerde ze de muziek van Billie Holiday kennen door een vriendin van haar zus. Billie had haar direct bij de kladden. Die stem, die timing, die teksten. Het inspireerde haar en eenmaal op de Kleinkunst Academie stelde ze door diezelfde muziek ook een muzikale beperking bij zichzelf vast. Gefascineerd door Strange Fruit wilde ze die song ook op haar repertoire zet-
ten. Maar toen ze ermee bezig ging realiseerde ze zich snel dat je je geloofwaardigheid behoorlijk te grabbel gooit. Met zo’n lied kun als jonge blanke vrouw niet aan komen zetten. Ze vertilde zich er vervolgens niet aan.
In principe was Barbra Streisand altijd een grote muzikale heldin. Maar ze verkende het hele vocale spectrum en zo kwam ze ook bij Ella Fitzgerald terecht. Dat draaide uit op een lesje nederigheid, want Ella is in haar ogen absolute buitencategorie. Toen ze Ella hoorde wist ze direct waaraan ze haar vingers nooit zou gaan branden.
Ze weet precies waaraan je een slechte jazz-zangeres herkent. Daar heeft ze ooit een zo hilarische sketch van gemaakt dat Marnix het als haar regisseur nooit met droge ogen heeft kunnen zien, zo herkenbaar.
Wat haar aantrekt in vocale jazz is het verhaal, altijd zit er een laag onder. En dan heeft ze het nog niet eens over de rijke harmonieën in de jazz. Marnix is ook haar hofleverancier als het om componeren gaat. Hij zet veel van de aangeleverde teksten op muziek. Dan moet hij niet met drieklanken komen aanzetten. Geen pepermuntakkoorden. Karin Bloemen is van de toevoegingen. Wel een paar ‘susjes’ graag, roept ze altijd, anders vindt ze het niet leuk.
Wie ze trouwens een fantastische jazz-zangeres vindt, is Dianne Reeves. Marnix componeerde ooit voor zijn fusionband Second Vision een stuk waarbij hij om de een of andere reden zo duidelijk de stem van Dianne Reeves in zijn hoofd had, dat hij haar vroeg of ze dat wilde zingen, in New York namen ze het op: Tale Of Two Angels, een tekst van Karin Bloemen.
Zelf jazz zingen? Los van die hilarische act doet ze weleens een jazzfestivalletje met Cor Bakker. Maar dit najaar gaan haar jazzambities een stukje verder. Ze gaat een jazztoertje doen met de Old School Band van Marnix. Geen kroegen, want dan wordt er weer doorheen gepraat. En daar is jazz veel te belangrijk voor.
Het jazzconcert begint op zaterdagavond om 21.30 uur; zaal open 21.00 uur.
Toegang: € 20; het concert is uitverkocht
- Cultureel Café Bacchus google map
- Gerberastraat 4
- 1431 SG Aalsmeer
- tel. 0297-326831 (tijdens openingsuren)
Inlichtingen: Pierre Tuning (pjerretu@gmail.com) telefoon 0297-360355 en Reinoud Staps (bobentom@freeler.nl) telefoon 0297-325304
in samenwerking met